Mâtürîdî Düşüncede İlâhî Hikmet;Tanrı-Ahlâk İlişkisi Üzerine Mukayeseli Bir İnceleme

Stok Kodu:
9786256746350
Boyut:
130-210-
Sayfa Sayısı:
240
Baskı:
1
Basım Tarihi:
2024-09-25
Kapak Türü:
Kuşe
Kağıt Türü:
Kitap Kağıdı
Dili:
Türkçe
%50 indirimli
375,00TL
187,50TL
Taksitli fiyat: 6 x 33,75TL
9786256746350
1289844
Mâtürîdî Düşüncede  İlâhî Hikmet;Tanrı-Ahlâk İlişkisi Üzerine Mukayeseli Bir İnceleme
Mâtürîdî Düşüncede İlâhî Hikmet;Tanrı-Ahlâk İlişkisi Üzerine Mukayeseli Bir İnceleme
187.50
Kelâm tarihinde teolojik bağlamda başlıca iki ahlâk teorisi öne çıkar. Allah'ın ahlâken aşkın (ahlâk üstü) bir varlık olduğunu savunan Eş‘arîlik ile O'nun tıpkı insanlar gibi ahlâkî sorumluluk sahibi bir özne olduğunu düşünen Mu‘tezile. Eş‘arîlere göre zâtı gereği yetkin bir varlık olan Allah'ın fiillerinde ahlâkîlik aramak anlamsızdır. Evrensel ahlâk yasası (adl) karşısında tüm özgür fâillerin eşit bir konumda bulunduğunu vurgulayan Mu‘tezile ise ahlâkın aynı zamanda bazı yükümlülükleri de (vücup) beraberinde getireceğinin farkındadır. Hanefî düşünce ortamında geliştirdiği “ilâhî hikmet” öğretisiyle İmam Mâtürîdî, her iki teorinin de doğurduğu ahlâkî ve teolojik mahzurlarından uzak bir yaklaşım sergilemeyi amaçlar. Ona göre Allah tam anlamıyla ahlâkî bir varlıktır. Bu durum kendisini sınırlamadığı gibi, O'na bir zorunluluk da yüklemez. Çünkü ahlâk (hikmet) Allah'ın iradî bir tercihi değildir, bilakis zâtî kemâlinin bir parçasıdır. Felsefenin “saf iyilik” olan tanrısına benzer biçimde, bu yorum da Allah'tan zulüm ve kötülüğün kaynaklanmayacağını garanti eder. Ancak O'nun hakîm oluşu, kulları üzerindeki irade ve tasarrufunun önünde bir engel teşkil etmez.
Kelâm tarihinde teolojik bağlamda başlıca iki ahlâk teorisi öne çıkar. Allah'ın ahlâken aşkın (ahlâk üstü) bir varlık olduğunu savunan Eş‘arîlik ile O'nun tıpkı insanlar gibi ahlâkî sorumluluk sahibi bir özne olduğunu düşünen Mu‘tezile. Eş‘arîlere göre zâtı gereği yetkin bir varlık olan Allah'ın fiillerinde ahlâkîlik aramak anlamsızdır. Evrensel ahlâk yasası (adl) karşısında tüm özgür fâillerin eşit bir konumda bulunduğunu vurgulayan Mu‘tezile ise ahlâkın aynı zamanda bazı yükümlülükleri de (vücup) beraberinde getireceğinin farkındadır. Hanefî düşünce ortamında geliştirdiği “ilâhî hikmet” öğretisiyle İmam Mâtürîdî, her iki teorinin de doğurduğu ahlâkî ve teolojik mahzurlarından uzak bir yaklaşım sergilemeyi amaçlar. Ona göre Allah tam anlamıyla ahlâkî bir varlıktır. Bu durum kendisini sınırlamadığı gibi, O'na bir zorunluluk da yüklemez. Çünkü ahlâk (hikmet) Allah'ın iradî bir tercihi değildir, bilakis zâtî kemâlinin bir parçasıdır. Felsefenin “saf iyilik” olan tanrısına benzer biçimde, bu yorum da Allah'tan zulüm ve kötülüğün kaynaklanmayacağını garanti eder. Ancak O'nun hakîm oluşu, kulları üzerindeki irade ve tasarrufunun önünde bir engel teşkil etmez.
Axess Kartlar
Taksit Sayısı Taksit tutarı Genel Toplam
Tek Çekim 187,50    187,50   
2 97,50    195,00   
3 66,25    198,75   
6 33,75    202,50   
QNB Finansbank Kartları
Taksit Sayısı Taksit tutarı Genel Toplam
Tek Çekim 187,50    187,50   
2 97,50    195,00   
3 66,25    198,75   
6 33,75    202,50   
Bonus Kartlar
Taksit Sayısı Taksit tutarı Genel Toplam
Tek Çekim 187,50    187,50   
2 97,50    195,00   
3 66,25    198,75   
6 33,75    202,50   
Paraf Kartlar
Taksit Sayısı Taksit tutarı Genel Toplam
Tek Çekim 187,50    187,50   
2 97,50    195,00   
3 66,25    198,75   
6 33,75    202,50   
Maximum Kartlar
Taksit Sayısı Taksit tutarı Genel Toplam
Tek Çekim 187,50    187,50   
2 97,50    195,00   
3 66,25    198,75   
6 33,75    202,50   
World Kartlar
Taksit Sayısı Taksit tutarı Genel Toplam
Tek Çekim 187,50    187,50   
2 97,50    195,00   
3 66,25    198,75   
6 33,75    202,50   
Diğer Kartlar
Taksit Sayısı Taksit tutarı Genel Toplam
Tek Çekim 187,50    187,50   
2 -    -   
3 -    -   
6 -    -   
Yorum yaz
Bu kitabı henüz kimse eleştirmemiş.
Kapat